"Music and silence combine strongly because music is done with silence, and silence is full of music." -Marcel Marceau

Monday 28 November 2011

Psikologi Muzik

Definisi psikologi muzik adalah untuk menguji pengaruh muzik kepada manusia. Muzik adalah ragam seni yang berpengaruh terhadap penonton atau pendengar tanpa sebarang interpretasi.

Menurut kajian, muzik boleh meransang sel-sel saraf sehingga perasaan manusia itu berubah sama ada dikuatkan, diperlemahkan atau dialihkan. Pengaruh ini telah terbukti secara ilmiah di sepanjang fasa kehidupan manusia.

Apa yang paling penting adalah, muzik juga sangat membantu dalam pelajaran. Apabila kita melihat seseorang itu bermain alat muzik, kemungkinan besar orang tersebut mempunyai akal yang tajam. Sebagai contoh, Albert Einstein yang dikenali di seluruh dunia sebagai orang yang paling pintar. Albert pernah dibuang sekolah kerana tidak pandai. Kemudian segala-galanya berubah apabila ibubapanya memberi Albert galakan untuk bermain viola.

Selain itu, muzik juga boleh digunakan untuk merawat sawan, penyakit darah tinggi, merawat kanak-kanak Attention Deficit Disorder (ADD), merawat penyakit mental, kemurungan, tekanan, insomnia dan bayi pramatang. Ia juga turut digunakan sebagai bantuan untuk pesakit mengadaptasi dengan rawatan yang diberikan.


No comments:

Post a Comment